Kontakta oss

Här på sidan hittar du alla kontaktuppgifter till oss som driver laddningsbrf.se. Tveka inte att höra av dig om du har några frågor eller vill begära in en offert!

Adress

Sallerupsvägen 92, 212 28 Malmö

Ring oss

010-263 90 90

adress uppgifter

FAQ

Vanliga frågor och svar

Vad är laddningbrf.se?

Laddningbrf.se är en informationssida för bostadsrättsföreningar som är intresserade att installera laddstolpar till elbilar. Här hittar du allt du behöver veta om laddstolpar till Bostadsrättsföreningar. Sidan ägs och administreras av Capass AB (556123-7123). Capass har stor erfarenhet av att hjälpa fastighetsbolag, kommunala verksamheter och företag att ställa om mot en grönare framtid. Capass erbjuder en helhetslösning för din BRF och kan bland annat hjälpa dig med projektering, inköp samt installation av elbilsladdare, service och underhåll samt ett backend system som gör det lätt att hålla koll på alla laddare.

Typ 1- och Typ-2 uttag vilken ska jag välja?

Du borde definitivt välja Typ-2 uttag. Sedan 2015 har nya bilar detta uttag och från 2017 har alla offentliga laddplatser behövt detta uttag enligt EU. Du kan fortfarande ladda en Typ-1 bil med en laddare med Typ-2 uttag om du har en kabel vars ena ände är Typ-1 och andra är Typ-2. Om du vill ta del av ladda bilen bidraget så så är Typ 2-uttag ett krav.

Hur fungerar det med momsen?

Sedan januari 2020 gäller det moms på el, vatten och gas som debiteras separat från avgiften. Det kan alltså betyda att ni behöver registrera er förening för moms när ni debiterar för elen vid laddplatserna. Det går att bli momsbefriad om det totala debiterade beloppet på ett år är under 30 000 kr. Det bästa är att tala med Skatteverket för att förstå exakt hur detta kommer påverka er!

Behövs ett större el-abonnemang?

Kostnaderna kan skilja sig beroende på nätbolag. För att ge en bild, här är några exempel från Ellevio, som visar kostnader beroende på säkringens storlek och avståndet från elnätets kopplingspunkt till tomtens gräns:

  • 25 A 30 500 kr (+ 262 kr/m över 200 m)
  • 63 A 50 500 kr (+ 262 kr/m över 200 m)
  • 125 A 75 500 kr (+ 262 kr/m över 200 m)
  • 160 A 105 500 kr (+ 262 kr/m över 200 m)

Det bästa är att kolla med ditt lokala nätbolag för exakta priser!

Vad är lastbalansering?

astbalansering, även kallat laststyrning, ser till att en byggnads elsystem och säkringar klarar laddningens effekt. Det handlar om att smart fördela strömmen utifrån byggnadens totala effektanvändning. Tänk dig en kväll när alla grannar startar sina vitvaror efter jobbet – då justeras elen för laddning neråt. Om du tänker sätta in flera laddpunkter, kan lastbalansering vara ett bra val istället för att uppgradera hela elsystemet.

Är det säkert?

När du väljer Capass får du alltid en trygg och brandsäker laddupplevelse för din elbil. Vet du att de flesta elbilsbränder beror på felaktiga laddmetoder? Därför prioriterar vi rätt laddutrustning, som laddboxar och laddstolpar, som tål höga belastningar under längre tid – till skillnad från vanliga uttag.

Några skäl till varför Capass sticker ut:

  • Vi erbjuder enbart CE-märkt utrustning. Det garanterar kvalitet.
  • Vår laddutrustning följer säkerhetsnivå Mode 3, EU:s standard.
  • Hos oss säkerställs att allt elarbete utförs av auktoriserade elinstallatörer. Ditt laddsystem är i trygga händer.
  • Capass står för totalentreprenad. Det betyder att vi tar hand om allt – från utrustning till installation.
  • Ett litet tips: undvik att använda förlängningssladdar eller grenuttag när du laddar. Det tar vi på allvar.

Kort sagt, för en trygg och pålitlig laddning, välj Capass!

Vad kostar en laddstation?

En laddstation kan vara antingen en laddbox eller en laddstolpe. Varje station kan ha flera uttag. Vad gäller priset så kostar en laddstolpe någonstans mellan mellan 20 000-50 000 kr. Medan en laddbox brukar kosta mellan 12 000-25 000 kr, inklusive installation.

Hur många laddstolpar ska vi installera?

Efter att ha installerat massvis med elbilsladdare och laddstolpar hos bostadsrättsföreningar har vi märkt att när du installerat laddstolpar brukar intresset öka. Vi brukar rekommendera att sätta upp fler och så många som befintliga säkringar tillåter.

Hur tar föreningen betalt för elen?

Det finns några sätt att ta betalt. Föreningen kan med vårt backend system mäta elförbrukningen per laddplats och sedan debitera varje användare. Men kom ihåg, detta kan betyda att ni behöver registrera er för moms. Om det känns krångligt, kan ni också välja en fast avgift för all el. Du väljer det som passar bäst för er!

Vad är en rimlig avgift för en p-plats?

För en genomsnittlig elbil beräknas elkostnaden till cirka 400 kr per månad. Därtill kan kostnad för investering och rimlig avskrivningstid läggas till. Ett exempel på fast månadskostnad för en p-plats med laddning kan vi ta från Stockholm Parkering AB som är Stockholms stads helägda parkeringsbolag. De tar ut en extra avgift om 625 kr plus moms. I priset ingår laddning och el.

Hur lång är livslängden på en laddare?

Du kan räkna med att din elbilsladdare åtminstone har en teknisk livslängd på ungefär 10 – 15 år.

Fast kabel eller inte?

En fast kabel passar bra om du vet att samma bilmodell alltid kommer ladda. Men om olika bilmodeller ska ladda, är det toppen om varje bilägare använder sin egen kabel. Kom ihåg! Fasta kablar kan slitas mer och riskera skador, särskilt om de sitter på öppna platser.

Kan vi använda motorvärmare för att ladda elbilen?

Nej, motorvärmaruttag är inte designade för långvarig laddning av elbilar. De är oftast gjorda för kortare användning och kan inte hantera värmen från timmars laddning. Medan elbilar oftast kommer med en jordad kabel med en schucko-kontakt, bör detta endast användas som en nödlösning av säkerhetsskäl.

Långvarig användning av sådana uttag kan orsaka överhettning i ditt elsystem, vilket ökar risken för brand. Dessutom kanske din fastighets jordfelsbrytare inte skyddar korrekt om den inte är gjord för elbilar. Ett litet tips: undvik alltid att använda förlängningssladdar eller grenuttag när du laddar din bil. Säkerheten först!

Behövs markägarens godkännande?

Om föreningen har tomträtt, brukar det oftast vara möjligt att dra elledningar utan markägarens tillstånd, särskilt om det redan finns kablar för motorvärmare. Men för att vara helt säker, kika på vad som specificeras i ert tomträttsavtal. Ett annat tips är att prata med exploateringskontoret i din kommun. De kan ge vägledning kring tomträttsavtalets innehåll.